[add_to_cart id=616253]
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)
رشته : مدیریت اجرایی
گرایش: مدیریت استراتژیک
عنوان :
بررسی رابطه بین مولفه های سازمان یادگیرنده و خلاقیت کارکنان سازمان تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی
زمستان 1391
(نام نویسنده و استاد راهنما و… داخل فایل ورد موجود است)
امروزه در هزاره سوم موفقترین سازمانها، سازمانهای یادگیرنده نامیده میشوند. سازمانهای یادگیرنده پدیدههایی هستند که با شروع دهه 90 میلادی مطرح شدند. علت پدیدار شدن چنین سازمانهایی، شرایط نظریهها و تغییر و تحول در محیطهای سازمانی قبل از دهه مذکور بوده است به گونه ای که تمام سازمانها تلاشگستردهای را برای بقای خود آغاز کرده بودند و برای آنکه بتوانند خود را در محیط پرتلاطم اطراف حفظ کنند، می بایست از قالبهای غیر پویا خارج و به سمت سازمان یادگیرنده متحول شوند یعنی در ساختار و اساس خود تغییرات عمیقی ایجاد کنند.
سازمانها قبلا در محیطی پایدار به سر میبردند و وقایع آینده تقریبا قابل پیش بینی بودند، به طوری که مدیران میتوانستند در شرایط مطمئن برنامه ریزی کنند. اما امروز محیط به شدت در حال تغییر است و تغییرات تکنولوژیک، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به سرعت سازمان را تحت تاثیر قرار می دهند (نژاد ایرانی، 1381).
سازمان یادگیرنده برایندی از علم و عمل است .در سازمانهای یادگیرنده آموزش و یادگیری سازمانی نه مانند سازمان عملگرا مغفول مانده و نه مثل سازمان تشریفاتی هدف قرار میگیرد. سازمان یادگیرنده، یادگیری را نه برای یادگیری، بلکه برای بهسازی و بالندگی میخواهد. در سازمان یادگیرنده جایی برای عمل بیعلم و علم بیعمل نیست (قهرمانی ،1380،81-79 ).
یادگیری سازمانی لازمه ایجاد و توسعه سازمان یادگیرنده است. یادگیری سازمانی فرایند یافتن خطاها و اشتباهات و رفع و اصلاح آنها است. یادگیری سازمانی فرایندی است که با کسب دانش و بهبود عملکرد در طول زمان رخ می دهد (نژاد ایرانی،381 ، 76).
برای ایجاد سازمانهای یادگیرنده، نیاز اساسی برای ایجاد تغییر و دگرگونی بنیادی در سازمان داریم .تعهد و ادراک صحیح افراد از لازمههای سازمانهای یادگیرنده می باشد، افراد بایستی درک نمایند که هدف از یادگیری، حفظ و بقا و افزایش قدرت رقابتی و پاسخگویی سازمان می باشد زیرا یادگیری سازمانی عملکرد سازمانی را بهبود می بخشد (chawala & Revesh ,1995,16 ).
تحقیقات نشان می دهد که چالشهای اساسی شرکتها و سازمانها در قرن 21 که شرایط محیطی و قواعد بازی رقابت به حدی بی رحم، پیچیده، پویا و نامطمئن گردیده، خلاقیت و نوآوری است. اگر سازمانها در چنین شرایطی گرفتار نظمی تکراری و مکانیکی شوند، نابود خواهند شد چرا که بیشتر سازمانها نه به خاطر تهدیدهای خارجی، بلکه عمدتا بواسطه تکرار مکررات و افول خلاقیت و نوآوری از بین رفتهاند(مال امیری ، 1386).
سازمانهای امروزی باید انقلابی در اذهان و مدیران کارکنان خود به وجود آورند ، آن ها بایدشرایطی را فراهم کنندتا همه کارکنان روحیه خلاقیت و نوآوری پیدا کنند و بتوانند به راحتی ، مستمر و به طور فردی یا گروهی فعالیت خلاقانه و نوآور خود را به اجرا در آورند (امیرکبیری ، 1386 ).
به باور اندیشمندان، یکی از اهداف ایجاد بستر یادگیری سازمانی و توسعه سازمان یادگیرنده همانا ایجاد زمینه و افزایش سطح خلاقیت و نوآوری در سازمانهاست .
امروزه طبق نظریه های جدید مدیریت و سازمان ، یکی از مهمترین عناصر و وظایف مدیریت ،ایجاد زمینه های لازم برای بروز خلاقیت ها و نوآوری ها به منظور ایجاد و تحول در سازمانها جهت همگام شدن با محیط غیرقابل پیش بینی می باشد ( نژادایرانی ، 1381 ، 19 ).
«الوین تافلر» معتقد است محور موج سوم را خلاقیت و نوآوری تشکیل می دهد (آقایی فیشانی، 1377، ص پیشگفتار).«گاروین» نیز با دیدگاهی کاربردی سازمان همواره یادگیرنده را سازمانی معرفی میکند که در خلق، اکتساب و انتقال دانش و تعدیل و جایگزینی رفتارش با دانش و بینش جدید مهارت دارد(سلطانی تیرانی،1378،صص117-116). در همین راستا می توان چنین نتیجه گیری کرد که سازمانهای خلاق و نوآور سازمانهایی همواره یادگیرنده هستند و یادگیری مهمترین فرصت برای ایجاد تغییر و تحول و همگام شدن با تغییرات محیطی است .
بیان مسأله
ﺑﻲﮔﻤﺎن ﻫﻴﭻ ﻛﺸﻮری ﺑﻪ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ و ترقی ﻧﺨﻮاﻫـﺪ رﺳـﻴﺪ ﻣﮕـﺮ اﻳﻨﻜـﻪ ﺑﺘﻮاﻧـﺪ ﻫﻤﮕـﺎم ﺑـﺎ ﺑﺨﺶ ﺷﻬﺮی، در ﺑﺨﺶ روﺳﺘﺎﻳﻲ ﺧﻮد آنچنان تحولی اﻳﺠﺎد ﻛﻨـﺪ ﻛـﻪ روﺳـﺘﺎﻳﻴﺎن ﻧﻴـﺰ ﺑﺘﻮاﻧﻨـﺪ ازﺣﺪاﻛﺜﺮ ﺗﻮان و اﺳﺘﻌﺪاد ﺧﻮد ﺑﺮای ﻛﺴﺐ و ﻛﺎرﺑﺮد داﻧﺶ در ﭘﻴﺸـﺒﺮد اﻫـﺪاف والای ﻛﺸﻮرﺷـﺎن ﺑﻬﺮه ﺟﻮﻳﻨﺪ.
از یک طرف، ﺑﺨﺶ ﻗﺎﺑﻞﺗﻮﺟﻬﻲازﺟﻤﻌﻴـﺖ ﻛﺸـﻮرﻫﺎ در ﻣﻨـﺎﻃﻖروﺳﺘﺎﻳﻲ ﺳﻜﻮﻧﺖ دارﻧﺪ و ﺷﻐﻞ اصلی آﻧﺎن ﻧﻴﺰ ﻛﺸـﺎورزی اﺳـﺖ و ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﺴﻴﺎری ﭼﻮن اﻣﻨﻴﺖ ﻏﺬاﻳﻲجامعه و رﺳـﻴﺪن ﺑـﻪ ﺧﻮدﻛﻔـﺎﻳﻲ در ﺗﻮﻟﻴـﺪات ﻛﺸـﺎورزی، ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از ﺗﺨﺮﻳﺐ و ﻧﺎﺑﻮدی ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺧﺎک، آب و نیز جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر ها و ﻏﻴـﺮه و از طرف دیگر پیشرفتهای اخیر در همه زمینه ها به خصوص کشاورزی مانند ایجاد محصولات ژنتتیکی و دستکاری شده، توجه و آگاهی بیشتر مصرف کنندگان به محصولات غذایی سالم در بخش کشاورزی، بوجود آمدن تکنولوژی های ایجاد گلخانه ها و کشت و صنعتهای مدرن و غیره ﺗﻮﺟـﻪ ﺟـﺪی ﺑـﻪ ﺑﺨـﺶ ﻛﺸـﺎورزی و روستایی را ﺿﺮوری ﻣﻲ ﺳﺎزد.
در اﻳﺮان، ﺑﻌﺪ از اﺻﻼﺣﺎت ارضی، ﺷﺎﻫﺪ ﭘﻴﺪاﻳﺶ اﻧـﻮاع ﻧﻈﺎﻣﻬـﺎی ﺑﻬـﺮه ﺑـﺮداری ﻫﻤﺎﻧﻨـﺪ تعاونیها در ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزی ﺑﻮده اﻳﻢ. اﻳـﻦ ﻧﻈﺎﻣﻬـﺎ را در ﻋﻤـﻞ ﻣـﻲ ﺗـﻮان اﺑﺰارﻫـﺎی ﻣـﺆﺛﺮ ﺑـﺮای توجه به بخش روﺳﺘﺎﻳﻲ کشور داﻧﺴﺖ و ﺑﺎﻳﺪ آﻧﻬﺎ را در ﺣﻜﻢ ، بخشی ﺿﺮوری از ﺳﻴﺎﺳﺘﻬﺎی توسعه روستایی و ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ملی در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ.
سازمان تعاون روستایی ایران سازمانی است که وظیفه هدایت، نظارت و حمایت از بخش تشکلهای کشاورزی را بر عهده داردنگاهی اجمالی به تاریخچه این سازمان به شرح زیر می باشد :
سازمان مرکزی تعاون روستایی در سال 1342 تاسیس شد و دولت وقت ایران تعهد کرد که به سرویس های تکنیکی، آموزشی، تجاری و کمک اعتباری به شرکت تعاونی های گروهی و فردی کشاورزی ادامه دهد. باوجود شبکه گسترده تعاونیهای روستائی وکشاورزی بعنوان دو بال توانمند دولتی(سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران ) وغیردولتی(شبکه تعاونی روستائی ایران ) بخش کشاورزی را درحصول اهداف استراتژیک خرید محصولات کشاورزی و پایداری و تنظیم بازار و توسعه پایدار روستا نقش اساسی ایفا مینماید.
در حال حاضر سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بر اساس قانون عهدهدار امر هدایت، حمایت و نظارت شبکه گسترده تشکلهای بخش کشاورزی در کشور می باشد.
از زمان تاسیس این سازمان تاکنون تغییرات شگرفی در عرصه جهانی شکل گرفته و نیازها ی جدیدی بوجود آمده است و بسیاری از سازمانها و شرکتها در این تغییرات به چالش کشیده شده و از بین رفتهاند، تنها سازمانهایی توانسته اند به حیات خویش ادامه دهند که درک درستی از تغییرات محیطی که در آن هستند داشته اند .
سازمان تعاون روستایی نقش بزرگی در توسعه بخش روستایی کشور داشته و دارد. از بدو تاسیس این سازمان بیش از50 سال می گذرد و در طی این سالها شرایط جامعه و سازمانها تغییرات بسیاری کرده است. همانگونه که اشاره گردید سازمانهای امروزی برای اینکه بتوانند خود را با آهنگ تغیرات محیطی هماهنگ کنند و همچنان موثر و پیشرو باشند باید به سازمانهای یادگیرنده از محیط تبدیل شوند .که در این میان نقش خلاقیت کارکنان سازمانها در این امر بسیار مهم و حیاتی است.
با توجه به نقش پررنگ سازمان تعاون روستایی در توسعه بخش کشاورزی کشور، به طورکلی تحقیق حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا بین سازمان یادگیرنده و مولفههای آن با خلاقیت کارکنان در سازمان تعاون روستایی استان آذربایجانشرقی رابطه وجود دارد؟
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
در اصل 44 قانون اساسی، نظام اقتصادی کشور بر سه پایه دولتی، تعاونی و خصوصی برنامهریزی شده است. سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور در راستای اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی باید از 5 درصد فعلی به 25 درصد افزایش یابد. اما بهنظر میرسد بخش تعاون به مانند دیگر بخشهای اقتصادی روند پرسرعتی را در راستای سیاستهای اصل 44 ندارد.
استفاده بهینه و توانمندسازی بخشهای اقتصادی هدف اصلی تمام نظامهای اقتصادی است.در این میان با توجه به اهمیت یافتن بخش تعاون از یک طرف و از طرف دیگر اقتصاد روستایی از دیدگاه مبانی نظری و ظرفیت های بالقوه موجود در آنها، عوامل مؤثر و راه های بالفعل درآوردن این ظرفیت ها بیش از پیش اهمیت یافته است.
از آنجا که روحیه مشارکت و همکاری در میان روستاییان بالا است اما فن و هنر مدیریت در آنها پایین است بنابراین آموزش، ایجاد و شکل گیری اصل مدیریت تعاون، شرکت های تعاونی روستایی وکشاورزی را قادر میسازد تا به طور حرفه ای به فعالیت بپردازند. هدایت مدیریت تعاونی ها باعث می شود تا اعضا نه تنها بدانندکه چه کاری انجام دهند بلکه درک کنند که چرا باید آن کار را انجام دهند. هدف از توسعه بخش تعاون در ممالک در حال توسعه این است که از این طریق، نه تنها به توانمندسازی شیوه های کهنه اقتصادی پرداخته شود، بلکه بدین وسیله شرایط اقتصادی ـ اجتماعی عادلانهتری برقرار گردد.
سازمان تعاون روستایی ایران متولی بخش بزرگی از تشکلهای تعاونی در کشور است و می تواند در تحقق سهم تعاون از اقتصاد کشور نقشی فعال و پررنگ ایفا نماید . این سازمان برای ادامه حیات خود در محیط بیثبات و متغیر کنونی باید سنتها و عادتهای منسوخ گذشته را کنار گذاشته و به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شود و در پی خلاقیت، نوآوری و نوجویی مستمر جهت توسعه پایدار خود باشد.
ﺑﺮرﺳﻲ رابطه بین مولفههای سازمان یادگیرنده و میزان خلاقیت کارکنان سازمان تعاون روستایی در شرایط جدید که کمتر مورد توجه محققین قرار گرفته است ﻣﻮﺟﺐ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ دﻳـﺪی روﺷـﻦ از ﻧﻘـﺎط ﻗﻮت و ﺿﻌﻒ این سازمان با توجه به شرایط متغیر و رقابتی جهان امروز ﭘﻴﺶ روی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰان و ﻣﺪﻳﺮان ﻗﺮار ﮔﻴﺮد و ساختار سازمان تعاون روستایی در جهت تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده به چالش کشیده شده و مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد تا این سازمان بتواند همچنان به نقش خود در جهت هدایت ، حمایت و نظارت بر تشکلهای روستایی با توجه به مقتضیات زمان عمل نماید.
اهداف تحقیق
این تحقیق بر روی کارکنان سازمان تعاون روستایی استان آذربایجانشرقی به منظور تعیین رابطه بین مولفههای سازمان یادگیرنده و خلاقیت کارکنان این سازمان انجام خواهد گرفت که اهداف زیر در آن دنبال می شود :
هدف کلی
تعیین رابطه و اولویت بندی مولفههای سازمان یادگیرنده با خلاقیت کارکنان سازمان تعاون روستایی استان آذربایجانشرقی
اهداف اختصاصی
– تعیین رابطه بین یادگیری مستمر کارکنان و خلاقیت آنها در سازمان تعاون روستایی آذربایجانشرقی
– تعیین رابطه بین سطح پرسش و گفتگو در سازمان و خلاقیت کارکنان سازمان تعاون روستایی آذربایجانشرقی
– تعیین رابطه بین تشویق حس همکاری و یادگیری و خلاقیت کارکنان سازمان تعاون روستایی آذربایجانشرقی
– تعیین رابطه بین توانمندسازی کارکنان و خلاقیت کارکنان سازمان تعاون روستایی آذربایجانشرقی
– تعیین رابطه بینطراحی و اجرای سیستم های یادگیری و خلاقیتکارکنان سازمان تعاون روستایی آذربایجانشرقی
– تعیین رابطه بین مرتبط بودن سیستم با محیط و خلاقیت کارکنان سازمان تعاون روستایی آذربایجانشرقی
– تعیین رابطه بین رهبری استراتژیک و خلاقیت کارکنان سازمان تعاون روستایی آذربایجانشرقی
فرضیه های تحقیق
- بین سازمان یادگیرنده و خلاقیت کارکنان سازمان تعاون روستایی آذربایجانشرقی رابطه وجود دارد.
1-1. بین یادگیری مستمر کارکنان و خلاقیت آنها در سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی رابطه وجود دارد.
1-2. بین سطح پرسش و گفتگو در سازمان و خلاقیت کارکنان سازمان تعاون روستایی آذربایجانشرقی رابطه وجود دارد.
1-3. بین تشویق حس همکاری و یادگیری و خلاقیت کارکنان سازمان تعاون روستایی آذربایجانشرقی رابطه وجود دارد.
1-4. بین توانمندسازی کارکنان و خلاقیت کارکنان سازمان تعاون روستایی آذربایجانشرقی رابطه وجود دارد.
1-5. بین طراحی و اجرای سیستم های یادگیری و خلاقیت کارکنان سازمان تعاون روستایی آذربایجانشرقی رابطه وجود دارد.
1-6. بین مرتبط بودن سیستم با محیط خود و خلاقیت کارکنان سازمان تعاون روستایی آذربایجانشرقی رابطه وجود دارد.
1-7. بین رهبری استراتژیک و خلاقیت کارکنان سازمان تعاون روستایی آذربایجانشرقی رابطه وجود دارد.
فهرست مطالب
فصل اول (کلیات تحقیق ):
بخش اول – کلیات (1-1) ———————— 3
مقدمه ———————— 3
بیان مسئله ———————— 5
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق———————— 6
اهداف تحقیق———————— 8
هدف کلی ———————— 8
اهداف اختصاصی ———————— 8
فرضیه های تحقیق ———————— 9
تعریف مفهومی متغیرها( سازمان یادگیرنده ) ———————— 10
تعریف مفهومی متغیرها (خلاقیت) ———————— 11
تعریف متغیرها به صورت عملیاتی( سازمان یادگیرنده ) ———————— 12
تعریف متغیرها به صورت عملیاتی ( خلاقیت ) ———————— 13
مدل تحلیلی تحقیق———————— 15
مدل عملیاتی متغیر پیش بین ( سازمان یادگیرنده )———————— 16
مدل عملیاتی متغیر ملاک ( خلاقیت )———————— 17
بخش دوم – ادبیات و پیشینه پژوهش(1-2):
زیر بخش اول – سازمان یادگیرنده (1-2-1) ———————— 18
اهمیت سازمان یادگیرنده ———————— 18
تاریخچه ———————— 20
خاستگاه طرح ایدهسازمان یادگیرنده ———————— 21
سازمان یادگیرنده بسترساز مزیتهای رقابتی ———————— 25
یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده ———————— 26
تعریف یادگیری سازمانی ———————— 27
تعریف سازمان یادگیرنده ———————— 27
انواع یادگیری سازمانی ———————— 29
یادگیری یک حلقهای ———————— 29
یادگیری دوحلقهای ———————— 30
یادگیری دوگانه( سه حلقه ای ) ———————— 30
یادگیری ارثی،تجربی و نیابتی ———————— 31
تبیین مدل سازمان یادگیرنده ———————— 32
ویژگیهای یک سازمان یادگیرنده ———————— 33
اصول ﺳﻨﮕﻪ ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪه ———————— 33
مهارت شخصی ———————— 33
الگو های ذهنی ———————— 34
چشم انداز ( وجود آرمان گرایی ) ———————— 34
یادگیری تیمی ———————— 35
تفکر سیستمی ———————— 36
الگوی ﺳﻨﮕﻪ ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪه ———————— 37
نظریه واتکینز و مارسیک ———————— 38
الگوی واتکینز و مارسیک برای سازمان یادگیرنده ———————— 39
خلاصه دیدگا هها درباره ویژگی هاومولفه های سازمان یادگیرنده ———————— 40
الگوی پیاده سازی سازمان یادگیرنده ———————— 41
نقش رهبر در سازمانهای یادگیرنده ———————— 43
استراتژی های رهبری اثربخش در راهبری تغییرات سازمان یادگیرنده ———————— 46
استراتژی افراد متعهد به تغییرات ———————— 46
استرتژی همه جانبه نگری در تغییرات سازمان یادگیرنده ———————— 46
استراتژی مدیریت بر بازخوردهای ناشی از تغییرات سازمان یادگیرنده ———————— 46
استراتژی اعتماد سازی در درون سازمان یادگیرنده ———————— 47
استراتژی تحول پذیر نمودن کارکنان سازمان یادگیرنده ———————— 47
استراتژی مدیریت بر مقاومت های توده ای در مقابل تغییرات ———————— 47
استراتژی ایجاد زبان مشترک بین ایجاد کنندگان و مجریان تغییر ———————— 48
زیر بخش دوم- خلاقیت (1-2-2) ———————— 49
مقدمه ( خلاقیت ) ———————— 49
ماهیت خلاقیت ———————— 50
تفاوت خلاقیت و نوآوری ———————— 51
ابعاد خلاقیت ———————— 52
بعد شناختی ———————— 52
بعد انگیزشی ———————— 53
موانع خلاقیت ———————— 54
موانع شناختی ———————— 54
موانع عاطفی ———————— 55
موانع اجتماعی ———————— 55
عوامل مؤثر در رشد خلاقیت ———————— 56
ویژگیها و مولفه های خلاقیت ———————— 59
مولفه های خلاقیت از دید دانشمندان مختلف ———————— 59
خلاقیت در سازمان ها ———————— 60
فرایند پنج مرحلهای معرفی خلاقیت در سازمانها ———————— 61
استراتژیهای افزایش خلاقیت سازمانی ———————— 63
استراتژی تبدیل سازمان به سازمان یادگیرنده ———————— 63
استراتژی ایجاد فرهنگ خلاقیت سازمانی ———————— 63
استراتژی پذیرش شکست در سازمان ———————— 64
استراتژی تغییر دیدگاه مدیریت بر افراد خلاق ———————— 65
ویژگیهای سازمان خلاق ———————— 65
مدلهای خلاقیت و نوآوری سازمانی ———————— 66
عوامل بازدارنده خلاقیت ———————— 66
زیر بخش سوم – ارتباط متغیرهای تحقیق با یکدیگر (1-2-3) ———————— 68
ارتباط سازمان یادگیرنده با خلاقیت کارکنان ———————— 68
رابطه بین یادگیری مستمر کارکنان و خلاقیت ———————— 69
رابطه بین پرسش و گفتگو در سازمان و خلاقیت کارکنان ———————— 71
رابطه بین تشویق حس همکاری و یادگیری و خلاقیت کارکنان ———————— 71
رابطه بین توانمندسازی کارکنان و خلاقیت کارکنان ———————— 73
رابطه بین طراحی و اجرای سیستمهای یادگیری و خلاقیت کارکنان ———————— 75
رابطه بین مرتبط بودن سیستم با محیط خود و خلاقیت کارکنان ———————— 75
رابطه بین رهبری استراتژیک و خلاقیت کارکنان ———————— 77
زیر بخش چهارم – پیشینه تحقیق (1-2-4) ———————— 78
تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور ———————— 79
تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور ———————— 82
جمع بندی و نتیجه گیری فصل اول ———————— 86
فصل دوم – روش تحقیق – تجزیه و تحلیل داده ها:
بخش اول – روش تحقیق(2-1) ———————— 88
مقدمه ———————— 88
چهارچوب نظری تحقیق ———————— 88
جامعه و نمونه آماری ———————— 90
ابزار گردآوری اطلاعات ———————— 91
تقسیم بندی سوالات پرسشنامه ———————— 91
روایی و پایایی ابزار جمع آوری اطلاعات ———————— 92
بررسی قابلیت اعتماد پرسشنامه سازمان یادگیرنده بر اساس نظریه (واتکینز- مارسیک) ———————— 93
بررسی قابلیت اعتماد پرسشنامه خلاقیت بر اساس مدل پلسک ———————— 94
روش انجام کار و شیوه های تجزیه و تحلیل داده های آماری ———————— 95
بخش دوم – تجزیه و تحلیل داده ها – یافته های توصیفی ———————— 96
تحلیل توصیفی مشاهدات و داده ها ———————— 96
فراوانی سازمان یادگیرنده ———————— 96
فراوانی خلاقیت کارکنان ———————— 97
آماره های توصیفی مولفه های سازمان یادگیرنده ———————— 98
آزمون فرضیات ———————— 99
آزمون کلموگرف اسمیرنوف – سازمان یادگیرنده ———————— 99
آزمون کلموگرف اسمیرنوف – خلاقیت ———————— 99
آزمون فرضیه اصلی ———————— 100
آزمون فرضیه فرعی 1 ———————— 101
آزمون فرضیه فرعی 2 ———————— 102
آزمون فرضیه فرعی 3 ———————— 103
آزمون فرضیه فرعی 4 ———————— 104
آزمون فرضیه فرعی 5 ———————— 105
آزمون فرضیه فرعی 6 ———————— 106
آزمون فرضیه فرعی 7 ———————— 107
اولویت بندی اهمیت مولفه های سازمان یادگیرنده در ارتباط با خلاقیت کارکنان———————— 108
ضرایب تعیین مدل ها ———————— 108
برآوردضرایب مدلها و آزمون معنیداری ———————— 109
ترتیب اولویت مولفههای سازمان یادگیرنده ———————— 110
فصل سوم – نتایج و بحث
بخش اول – یافته های پژوهش (3-1) ———————— 112
نتیجه گیری کلی ———————— 114
بخش دوم – پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی (3-2) ———————— 115
پیشنهادهای کاربردی ———————— 115
پیشنهادهایی پژوهشی ———————— 121
مشکلات و محدودیتهای تحقیق ———————— 122
منابع فارسی ———————— 123
منابع خارجی ———————— 128
پیوستها :
پرسشنامه سازمان یادگیرنده ———————— 134
پرسشنامه خلاقیت بر اساس مدل پلسک ———————— 136
سازمان تعاون روستایی ———————— 138
تاریخچه و سیرتکاملی تعاون در ایران ———————— 138
ماموریت و وظایف سازمان ———————— 140
اهم برنامه های هدایتی سازمان مرکزی تعاون روستایی ———————— 141
اهم برنامه های حمایتی سازمان مرکزی تعاون روستایی ———————— 141
اهم برنامه های نظارتی سازمان مرکزی تعاون روستایی ———————— 142
استراتژی های کلان سازمان ———————— 143
فناوری اطلاعات و هدایت ———————— 143
فناوری اطلاعات و حمایت ———————— 144
فناوری اطلاعات و نظارت و مراقبت ———————— 144
سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی ———————— 146
آموزش و توسعه تعاون روستائی ———————— 146
تهیه و توزیع کالاهای مصرفی ———————— 147
خرید و فروش محصولات کشاورزی ———————— 147
خدمات فنی و کشاورزی ———————— 148
صنایع تولیدی و تبدیلی ———————— 148
اعتبارات روستائی ———————— 148
نظارت و کنترل ———————— 148
خلاصه انگلیسی ———————— 149
فهرست جداول
جدول شماره (1-1) خلاصه دیدگا هها درباره ویژگی هاومولفه های سازمان یادگیرنده ———————— 40
جدول شماره (1-2) مولفه های خلاقیت از دید دانشمندان مختلف ———————— 59
جدول شماره (2-1) جامعه و نمونه آماری در سازمان تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی ———————— 90
جدول شماره (2-2) تقسیم بندی سوالات پرسشنامه ———————— 91
جدول شماره(2-3) آماره پایایی پرسشنامه – متغیر سازمان یادگیرنده ———————— 93
جدول شماره(2-4) آماره پایایی پرسشنامه – مولفه های سازمان یادگیرنده ———————— 93
جدول شماره (2-5) آمار پایایی پرسشنامه – متغیر خلاقیت ———————— 94
جدول شماره (2-6) آمار پایایی پرسشنامه – مولفه های خلاقیت ———————— 94
جدول شماره (2-7) آماره های توصیفی متغیرهای تحقیق ———————— 96
جدول شماره (2-8) آماره های توصیفی مولفه های سازمان یادگیرنده ———————— 98
جدول شماره(2-9) آماره های توصیفی خلاقیت ———————— 98
جدول (2-10) آزمون کلموگرف اسمیرنوف – سازمان یادگیرنده ———————— 99
جدول (2-11) آزمون کلموگرف اسمیرنوف – خلاقیت ———————— 99
جدول شماره ( 2-12 ) نتایج آزمون همبستگی پیرسون مربوط به رابطه بین سازمان یادگیرنده و خلاقیت کارکنان—————————– 100
جدول شماره (2-13) نتایج آزمون همبستگی پیرسون مربوط به رابطه بین یادگیری مستمر کارکنان و خلاقیت کارکنان —————————– 101
جدول شماره (2-14)نتایج آزمون همبستگی پیرسون مربوط به رابطه بین سطح پرسش و گفتگو درسازمان و خلاقیت کارکنان —————————– 102
جدول شماره (2-15)نتایج آزمون همبستگی پیرسون مربوط به رابطه بین تشویق حس همکاری و یادگیری و خلاقیت کارکنان —————————— 103
جدول شماره ( 2-16 )نتایج آزمون همبستگی پیرسون مربوط به رابطه بین توانمند سازی کارکنان و خلاقیت کارکنان —————————– 104
جدول شماره (2-17)نتایج آزمون همبستگی پیرسون مربوط به رابطه بین طراحی و اجرای سیستمهایی برای مشارکت افراد در یادگیری و خلاقیت کارکنان ———————— 105
جدول شماره ( 2-18 )نتایج آزمون آزمون همبستگی پیرسون مربوط به رابطه بین میزان مرتبط بودن سیستم با محیط خود و خلاقیت کارکنان —————————— 106
جدول شماره (2-19) نتایج آزمون همبستگی پیرسون مربوط به رابطه بین رهبری استراتژیک و خلاقیت کارکنان —————————– 107
جدول شماره ( 2-20) ضرایب تعیین مدل ها ( رگرسیون ) ———————— 108
جدول شماره (2-21) جدول برآورد ضرایب مدلها و آزمون معنیداری ———————— 109
جدول شماره ( 2-22 ) ترتیب الویت ارتباط هر یک از مولفه های سازمان یادگیرنده با خلاقیت کارکنان سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی ———————————- 110
جدول شماره ( 3-1 ) خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق ———————— 114
فهرست نمودارها – اشکال
شکل شماره (1-1) مدل تحلیلی تحقیق ———————— 15
شکل شماره (1-2) مدل عملیاتی متغیر پیش بین ( سازمان یادگیرنده ) ———————— 16
شکل شماره (1-3) مدل عملیاتی متغیر ملاک ( خلاقیت ) ———————— 17
شکل شماره (1-4) فرایند یادگیری هوبر ———————— 29
شکل شماره (1-5) یادگیری تک حلقه ای ———————— 29
شکل شماره (1-6) یادگیری دو حلقه ای ———————— 30
شکل شماره (1-7 ) یادگیری سه حلقه ای ———————— 31
شکل شماره (1-8) تبیین مدل سازمان یادگیرنده ———————— 32
شکل شماره(1-9) الگوی ﺳﻨﮕﻪ ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪه ———————— 37
شکل شماره (1-10) الگوی واتکینز و مارسیک برای سازمان یادگیرنده ———————— 39
شکل شماره (1-11) مراحل پیاده سازی سازمان یادگیرنده ———————— 42
نمودار شماره(2-1) فراوانی سازمان یادگیرنده ———————— 96
نمودار (2-2) فراوانی خلاقیت کارکنان ———————— 97
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
تعداد صفحه: 149
قیمت : 40 هزار تومان
بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار میگیرد و همچنین فایل خریداری شذه به ایمیل شما نیز ارسال می شود
پشتیبانی سایت : parsavahedi.t@gmail.com
[add_to_cart id=158540]